Progression record pour la marque « Luxembourg » en 2016 : Comed revendique les bons résultats

Publié le 15/10/2016

Alors que l’étude Nation Brands 2016 annonce une progression record de 43% pour la marque Luxembourg en 2016 – qui atteint une valeur de 85,3 milliards de dollars – quelques jours seulement après la présentation de la nouvelle campagne de promotion du pays signée par les agences binsfeld et Vidale-Gloesener, l’agence Comed a réagi sur sa page Facebook pour rappeler qu’elle n’était pas étrangère à ce bon résultat :

« Une belle récompense pour le pays, et surtout pour le comité Nation Branding qui avait chargé COMED, en collaboration avec Concept-X et TNS-Ilres, de définir la marque du pays à travers un processus collaboratif. En résultat de ce processus, COMED a recommandé de mettre en avant comme forces du pays : l’ouverture, la fiabilité et le dynamisme. (…) Nous sommes contents de voir que notre intervention a porté ses fruits. Et quels fruits ! Puisque la valeur estimée de la « marque Luxembourg » a augmenté de 25 milliards US$ en 1 an. »


Ce que dit l’étude Nation Brands 2016 menée par le consultant Brand Finance :

« Luxembourg is this year’s fastest growing nation brand, having increased 43% to US$85 billion. The Grand Duchy is attempting to rapidly shed its reputation for financial secrecy and more particularly the taint of  impropriety left by the LuxLeaks scandal of 2014. Its status as a financial centre is of paramount importance, light touch regulation and privacy have been important factors in Luxembourg’s status. However, the perception that Luxembourg is facilitating tax avoidance could potentially start to create tensions with other nations and international regulatory pressure. It also goes against the increasingly prevalent trend across the finance industry for greater transparency and openness, with secrecy and privacy subject to increasing suspicion (whether fair or not).

As a result, from 2014, Luxembourg initiated a concerted nation brand campaign to unify its messages and highlight the Grand Duchy’s Strengths. Reliability, Dynamism and Openness are highlighted as the country’s core strengths in a refreshingly low-key campaign that is distinguished by its focus on credible attributes rather than aspirations. Openness is perhaps the only one of these open to question and Luxembourg will need to convince that its openness to the movement of people, capital and ideas can be matched by that of its financial system. »